Протягом години повномасштабної війни ціни на деякі продукти в Україні підскочили майже вдвічі. Сьогодні десяток яєць у супермаркетах коштує в середньому 78 грн, масло — 110 грн за пачку, а кисломолочний сир — 80 грн за 300 грамів. Про це повідомляє Контракти.UA.
Що стало причиною підвищення цін, які фактори на це вплинули найбільше та яких змін очікувати до Нового року та 2025 року — пише ТСН.ua.
Ціновий тягар для споживачів
Не лише продукти харчування стали дорожчими в Україні. Ціни на послуги, медикаменти та транспорт також зросли. Інфляція наростала протягом останніх трьох років, а цього року зросла на 10%.
Українці скаржаться: такі цінові підвищення суттєво вдарили по гаманцях. Найбільше це відчувають сім’ї з дітьми. У багатьох випадках більшість коштів витрачається на їжу.
“Це просто жах, хочеться лізти на стіну. Матусі, де ви купуєте продукти і скільки витрачаєте на харчування? У нас дитина на штучному вигодовуванні. Не рахуючи суміші, всі кошти йдуть на їжу. Дві тисячі — на три-чотири дні. Хоча насправді нічого особливого не купую. Готую гречку з котлетою і салатом, картоплю з рибою, макарони з сосисками, суп, борщ”, — анонімно написала жінка у групі “Бути мамою” в Facebook.
“Це правда. Мінімум похід у магазин обходиться в 500 грн. Як тільки одне масло 90-100 грн і яйця 80”, — прокоментувала допис Марина Т.
“Продукти і комунальні послуги дуже подорожчали. Одяг, сумки, косметику не купую. На нігті, брови не ходжу. Аби не померти з голоду, які там нігті”, — пише жінка.
“Геноцид”, — зазначила ще одна користувачка.
Чому ціни на продукти підвищилися
Економіст Олег Пендзин пояснює, що підвищення цін під час великої війни має кілька об'єктивних причин. Перша — значне зростання курсу валют.
“Давайте згадаємо курс долара до гривні на 24 лютого 2022 року — 24 грн за долар. А сьогодні він становить 41,8. У 2022 році інфляція склала 27%. Коли ми говоримо про підвищення цін, важливо розуміти, що вони не виникають випадково”, — розповів експерт у коментарі ТСН.ua.
Крім того, у 2022 році для покриття соціальних витрат Україна була змушена надрукувати 400 млрд гривень.
“Це гроші, які не були забезпечені товаром. Грошова маса зросла, але кількість товарів залишилася незмінною. Що сталося? Ціни на кожну товарну позицію підвищилися”, — зазначає Олег Пендзин.
Чому зросли ціни на яйця
Також існують серйозні природні фактори, які сприяли зростанню цін цього року. Наприклад, 2023 рік був врожайним для України, а 2024 — ні. Це вже друга причина, чому ціни відчутно змінилися.
“Ми не зібрали 10 млн тонн зернових. Картоплі зібрали на 30% менше. І коли ми розглядаємо кожну позицію, наприклад, яйця — 70% їх вартості — це комбікорм. Комбікорм — це кукурудза. Кукурудзи виростили менше, і ціна на неї вища”, — пояснив експерт.
Втім, у грудні 2023 року десяток яєць коштував 63 грн. Станом на грудень 2024 року яйця коштують близько 66-67 грн. Тобто за рік вони подорожчали лише на 3-4 грн — менше 10%.
“78 грн — це яйця великого розміру XL ще й в упаковці. Відніміть від вартості десятка яєць ціну упаковки. Варто пам'ятати, що у нас постійно яйця були дешевші, ніж минулого року. Причому дешевші були на 20-25%. А потім раптом — і за один місяць підскочили на 24%. Люди це відчули. Але якщо подивитися на минулий рік, то зростання цін не таке вже й велике”, — говорить експерт.
Якщо розглянути статистику цін на картоплю, то рік тому в грудні вона коштувала близько 20 грн за кілограм. Сьогодні її ціна становить 35 грн.
“Отже, в реальності ціни виросли на 60-70%. Коли ми говоримо про природні сезонні причини — це, власне, зменшення врожаю у 2024 році і, як наслідок, — ріст цін, в першу чергу, на дешевий сегмент”, — зазначає Олег Пендзин.
Ще одна причина зростання цін на продукти — це зміна структури споживання українцями продовольчого кошика. В Україні спостерігається підвищений попит на дешеві продукти та низький попит на дорогі.
Середній клас, який раніше не економив, заходячи в супермаркет, почав обирати більш дешеві та менш якісні варіанти. Загалом близько 60% українців економлять на продуктах.
“Згідно з результатами соціологічного дослідження центру Разумкова, 44% українців визнали, що почали економити на харчах і шукають більш дешеві та менш якісні продукти, оскільки не можуть звести кінці з кінцями. Приблизно 15-16% взагалі не відповіли на це запитання. Будемо відверті, і, напевно, у них також ситуація складна”, — говорить Олег Пендзин.
Експерт пояснює: в Україні почав “розмиватися” середній клас. Люди, які раніше не економили на продуктах, почали це робити.
“Є дослідження, які свідчать, що коли людина багата або принаймні не економить на харчах, вона більше споживає м'яса і молочних продуктів, зокрема сирів. Бідна людина більше їсть хліба і картоплі”, — зазначає економіст.
Отже, середній клас почав зменшувати попит на дорогі продукти і переходити на дешеві. Але в дешевих вже “сиділа” велика кількість малозабезпечених людей.
“Що сталося? Мінус 30% пропозиції і різке зростання попиту. Ось вам ще одна причина значного зростання цін, зокрема, на овочі, хліб, макарони та крупи”, — підкреслює О