У статті журналіста РБК-Україна Аліка Сахна йдеться про причини зростання цін на пальне та терміни цього процесу. Інформацію надає Контракти.UA.
Верховна Рада минулого року прийняла закон №11256-2, що передбачає підвищення акцизів на пальне. У документі зазначено, що це спрямовано на адаптацію податкового законодавства України до норм Євросоюзу в рамках євроінтеграції. Перше підвищення акцизів відбулося 1 вересня 2024 року, а вартість акцизів зростатиме щороку до 2028 року.
Причини підвищення вартості пального
З минулого року акцизна ставка на бензин становить 242 євро за 1000 літрів, на дизель і газ – 177 і 148 євро відповідно. З 2025 року акцизний податок підвищено до 271 євро на бензин, 215 євро на дизель і 173 євро на газ.
Це підвищення акцизів призвело до зростання цін на пальне в середньому на 2 гривні з початку року, зазначає в коментарі РБК-Україна директор консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн. Він також повідомляє, що собівартість бензину зросла на 3,5 гривні, а дизельного пального – до 4 гривень.
На підвищення вартості нафтопродуктів впливають не лише акцизи, а й здорожчання нафти на світових ринках і девальвація гривні, пояснює експерт.
"Зростання курсу долара в Україні з початку року додало 20 копійок до вартості пального. Додатково, у січні ціна нафти зросла з 74,5 до 82 доларів за барель через санкції проти російських нафтових танкерів. Це змусило Китай, Індію та інших споживачів шукати нові логістичні маршрути без цих танкерів. Поки триває пошук, ціни залишатимуться високими, але це питання кількох тижнів. Після цього ціна на нафту має повернутися до попередніх рівнів", – пояснює Сергій Куюн.
Українським мережам АЗС вдалося уникнути значного підвищення цін завдяки великим обсягам імпортованого пального в грудні. Куюн додає, що вже другий тиждень спостерігаються мінімальні постачання нафтопродуктів за підвищеними цінами. Він висловлює сподівання, що запасів на заправках вистачить до того часу, поки країни, які купували російську нафту, не знайдуть нових постачальників, і це позитивно вплине на вартість пального.
Згідно з інформацією консалтингової групи А-95, середні роздрібні ціни на українських заправках станом на 23 січня складають:
- бензин А-95 преміум: 60,66 гривні за літр;
- бензин А-95: 58,70 гривень за літр;
- бензин А-92: 54,45 гривні за літр;
- дизельне пальне: 57,66 гривні за літр;
- газ: 37,48 гривні за літр.
Ціни на нафтопродукти можуть варіюватися на різних АЗС в межах 7-10 гривень. Наприклад, автозаправна станція "Авантаж 7" пропонує літр бензину А-95 в середньому за 52,95 гривні, тоді як на заправках мережі "WOG" цей же літр коштує 61,99 гривні, а в "SOCAR" – 62,99.
Чи очікується здешевлення пального в найближчому часі
Сергій Куюн прогнозує, що, незважаючи на зростання акцизів і девальвацію гривні, нафтопродукти в Україні можуть навіть здешевшати протягом року. Це пов'язано з низкою факторів на міжнародній арені, зокрема політикою нового президента США Дональда Трампа щодо видобутку нафти.
"Американцям не потрібно значно збільшувати видобуток, адже ще торік спостерігалися ознаки перенасичення ринку. Якщо додати ще трохи нафти, це може призвести до різкого обвалу цін. Наприклад, у 2020 році під час суперечки між Саудівською Аравією та Росією, саудити за кілька днів знизили ціну до 20 доларів за барель. І не можна виключати, що подібне може повторитися", – зазначає Сергій Куюн.
Експерт також зазначає, що якщо ціна нафти марки Brent залишиться близько 60 доларів за барель, це матиме серйозні наслідки для російської економіки. Після врахування дисконту та витрат на транспортування, Росія отримуватиме лише близько 40 доларів за барель. Ця ціна фактично є собівартістю видобутку, тому російський бюджет недоотримає значні кошти, що може призвести до економічних потрясінь у країні-агресорі.
Крім того, зниження вартості нафти сприятиме зниженню цін на нафтопродукти в усьому світі. За словами Сергія Куюна, високі ціни на пальне не вигідні українським мережам автозаправних станцій, оскільки при ціні 60 гривень за літр АЗС отримують такий же прибуток, як і при ціні 50 гривень, але через високі ціни втрачають значну кількість споживачів.
Директор консалтингової компанії А-95 також підкреслює, що зниження вартості пального в Україні залежатиме від завершення війни та відкриття українських портів. Наразі Україна змушена імпортувати нафтопродукти з 15 країн, найбільше з польських портів, до яких більше 1000 км відстані. Якщо постачання сировини буде здійснюватися напряму, це може суттєво знизити ціни на бензин і дизель на ринку.
Нагадаємо, що роздрібні ціни на бензин та дизель в Україні знизилися у листопаді 2024 року. Для детальнішої інформації про ціни на вітчизняних АЗС читайте наш попередній матеріал.