середа05 лютого 2025
podrobnosti.org.ua

Новий закон щодо автоцивілки вступає в силу: як зміниться ціна полісів?

Новий закон, що передбачає обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників автомобілів, вступить в силу 1 січня 2025 року. Очікується, що ціна полісів зросте.
Новый закон о автоцивилке вступает в силу: насколько вырастет стоимость полисов?
img_7218_id72307_1300x867_877b76263141ab7ae81b74502ba0488e_650x410_30.12.24

Цю інформацію наводить РБК-Україна з посиланням на пресслужбу НБУ. Також про це повідомляють Контракти.UA.

Ціни на поліси

Як зазначили в пресслужбі, відомості про те, що з початку року ціни на поліси автоцивілки зростуть у 2-2,5 рази, є неправдивими.

Згідно з даними НБУ, новий закон дійсно надає страховикам більшу свободу у встановленні вартості полісів, яка буде залежати від особистої історії водія. Отже, підвищення цін в основному торкнеться клієнтів з негативними історіями ДТП або тих, хто належить до категорії водіїв з підвищеним ризиком потрапляння в аварії (наприклад, новачків або водіїв у великих містах).

"За попередніми оцінками, таке підвищення в умовах високої конкуренції на ринку становитиме приблизно 25-30%", - йдеться в повідомленні.

У НБУ також зазначили, що новий закон не скасовує чинні поліси, а лише стосується нових. Пільгові категорії можуть оформити поліс за 50% його вартості.

Паперові поліси

Регулятор також спростовує міф про те, що з початку року паперові поліси стануть недійсними.

"Ні. Перехід на електронний формат договорів "автоцивілки" відбуватиметься поступово. Лише з 1 січня 2026 року очікується остаточний перехід від паперових до електронних полісів з обов’язковим внесенням до електронної централізованої бази даних Моторного (транспортного) страхового бюро України", - заявили в НБУ.

У центробанку вважають, що це остаточно покладе край практиці укладання паперових договорів у "фургончиках" та численним випадкам шахрайства.

Продаж полісів

У НБУ спростовують інформацію про те, що новий закон значно ускладнить продаж полісів.

"Ні. Ми дійсно плануємо зупинити напівлегальну торгівлю полісами за цінами, нижчими за ринкові, що протягом багатьох років спотворювала конкуренцію, і докорінно змінюємо регулювання діяльності страхових посередників. Однак, за оцінками НБУ, більшість компаній на ринку здатні виконати нові вимоги, зокрема у частині захисту прав споживачів, та готові до збільшення кількості клієнтів за рахунок витіснення недобросовісних гравців з ринку", - йдеться в повідомленні.

Як зазначили в НБУ, новий закон має змінити популярний страховий продукт з формального документа для поліції на ефективний інструмент покриття ризиків автовласника, адже містить такі нововведення:

  • скасування коефіцієнта зносу та введення принципу, що страхове відшкодування має забезпечити приведення автомобіля до стану, в якому він був до ДТП;
  • запровадження прямого врегулювання шкоди автомобілю внаслідок ДТП, або можливості потерпілого звернутися за страховою виплатою до свого страховика;
  • обмеження граничного строку рішення про страхову виплату терміном у 90 днів та впровадження пені до страховика за порушення такого строку;
  • скасування обмеження максимальної суми страхового відшкодування за європротоколом;
  • здійснення виплат МТСБУ замість страховика, якому анульовано ліцензію, ще до завершення відповідної судової справи про банкрутство та остаточної ліквідації.

Норми закону

У травні 2024 року Верховна Рада ухвалила новий закон про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, який замінив закон, що діяв з 2005 року.

Новий закон передбачає поступове підвищення максимальних розмірів страхового відшкодування:

з січня 2025 року:

  • - за шкоду життю та здоров’ю - з 320 тисяч гривень до 500 тисяч гривень;
  • - за шкоду майну - з 160 тисяч гривень до 250 тисяч гривень;

з січня 2026 року, але після закінчення воєнного стану:

  • - за шкоду життю та здоров’ю - до 1 млн гривень;
  • - за шкоду майну - до 2 млн гривень;

Протягом чотирьох років з моменту вступу України до Європейського Союзу:

  • - за шкоду життю та здоров’ю - до еквівалента від 1,3 млн євро на одну потерпілу фізичну особу та від 6,45 млн євро на один страховий випадок;
  • - за шкоду майну - до еквівалента від 1,3 млн євро на один страховий випадок.

У разі анулювання ліцензії страховику виплати за нього здійснюватиме МТСБУ, не чекаючи завершення судової справи про банкрутство та остаточної ліквідації.

Слід зазначити, що підвищення сум відшкодування при ДТП раніше призводило до зростання вартості полісів автоцивілки. У 2022 році Національний банк України змінив умови обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, що спричинило підвищення цін.